Cadas > Cada fédérale > Publicité de l'administration > Avis
Date: 9/3/2009
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten Afdeling openbaarheid van bestuur 9 maart 2009 ADVIES 2009-1 over de weigering om toegang te geven tot een nota door de administrateur-generaal van het Instituut voor Veteranen & Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers (CTB/2009/8) 2 Op 2 december 2008 vroeg de heer X door middel van een aangetekende brief aan de administrateur-generaal van het Instituut voor Veteren & Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers om voorlegging van een nota opgesteld door dhr. Godin die voorstellen bevatte ter attentie van de voogdijminister, dhr. P. De Crem in het kader van recent aangevatte bevorderingsprocedures binnen niveau A. Op die vraag werd niet gereageerd en bij brief van 19 januari 2009 diende dhr. X een verzoek tot heroverweging in gericht aan de heer Godin en tegelijkertijd wendde hij zich tot de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur met een verzoek om advies. 1. De ontvankelijkheid van de adviesaanvraag De adviesaanvraag werd tegelijkertijd ingediend met het verzoek tot heroverweging zodat aan de wettelijke voorwaarde van de gelijktijdigheid zoals die is gesteld in artikel 8, § 2 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, werd voldaan. Omdat de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten, afdeling openbaarheid van bestuur, hierna Commissie genoemd, geen kennis heeft van de nota, is niet uit te sluiten dat de nota moet worden opgevat als een document van persoonlijke aard als dit document “een bestuursdocument is dat een beoordeling of een waardeoordeel bevat van een met naam genoemd of gemakkelijk identificeerbaar natuurlijk persoon of de beschrijving van een gedrag waarvan het ruchtbaar maken aan die persoon kennelijk nadeel kan berokkenen“. Aangezien dhr. X enerzijds zelf meent in aanmerking te komen voor een bevordering na studie van de bestaande reglementering en anderzijds deel uitmaakt van het directiecomité, kan niet worden ontkend dat hij het vereiste belang heeft dat nodig is om toegang te krijgen tot het gevraagde document. 2. De gegrondheid van de adviesaanvraag adviesaanvraag Artikel 32 van de Grondwet en de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur gaan uit van de principiële openbaarheid van 3 elk bestuursdocument. Een bestuursdocument is “alle informatie, in welke vorm ook, waarover een administratieve overheid beschikt.” In casu betreft het voorwerp van het verzoek om advies een nota opgesteld door de administrateur-generaal van het Instituut voor Veteranen &Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers. Dat Instituut is een Instelling van Openbaar Nut, een parastatale van categorie B, waarvan niet kan worden betwijfeld dat het een federale administratieve overheid betreft in de zin van de wet van 11 april 1994. Ook al betreft het een nota opgesteld door de administrateur-generaal voor de voogdijminister en het kabinet eventueel de vertrouwelijkheid had gevraagd, toch ontneemt dit aan deze nota niet het karakter van bestuursdocument. Voor zover de administrateur-generaal dan ook geen weigeringsgronden inroept die aanwezig zijn in artikel 6, § 1, 2 en 3 van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en hij deze in concreto en op pertinente wijze motiveert, is hij ertoe gehouden de gevraagde nota openbaar te maken. Brussel, 9 maart 2009. F. SCHRAM J. BAERT secretaris voorzitter